Jedině správný výběr a certifikace podle norem zajistí jeho bezpečnost
Vyrazit ven do přírody. Kdo by odolal? Můžete si vytvořit cestovní itinerář podle vlastního gusta, nemusíte se spoléhat na program cestovní kanceláře nebo agentury, který milovníkům adrenalinu, může, po chvíli připadat docel nudný, protože den za dnem při plyne stále stejným rytmem. Vy byste ale rádi vyzkoušeli něco více. Někdo miluje vodu, vodní sporty, a to nejenom plavání, ale třeba i windsurfing nebo potápění. Jeho touhou je vyrazit na vlastní pěst k moři a spát v kempu, kde se mu to bude nejvíce líbit. Další zase dává přednost horám, protože miluje turistiku nebo rovnou lezení po skalách a chce si toho vychutnat co nejvíc, což je jaksi v přímém rozporu s pobytem na jednom místě. A konečně jsou i lidé, kteří touží za léto procestovat třeba jednu oblast naší vlasti, poznávat její památky, přírodní skvosty a spát pokaždé jinde. Co s tím? Pořiďte si ke svému vozu karavan. Tažná zařízení pro vás vybíráme a recenzujeme v samostatné sekci recenzí a výběrů nejlepších produktů.
Kdo by nechtěl ušetřit?
Nepochybně si ale uvědomujete, že nejde jenom o samotný nákup obytného přívěsu. Je nezbytné koupit si i originální tažná zařízení, jaké najdete na této stránce a ke svému vozu ho připevnit. To je hračka, řeknete si teď možná. Na automobilové burze mi tuhle někdo nabídl, že mi nějaké hodně levné zařízení sežene a za pár korun mi ho v garáži přidělá. Sice nebude originální, ale dostanu ho doslova za hubičku. Tak pozor. Před takovým přístupem bychom vás chtěli důrazně varovat. Možná vidíte ušetřené peníze za samotné zařízení i za jeho montáž, ale my takové kroky rozhodně neschvalujeme. Možná, že nyní pochybujete. Proč bychom to neměli dělat? Ptáte se sami sebe. Vždyť kdo by dnes nechtěl ušetřit?
Tip: Portál arecenze.cz zpracoval přehledné recenze nejlepších autonavijáků
Bez typového listu to nejde
Jenže v takových případech většinou jde o levné zařízení s dost pochybným původem. Chybí mu typový list, což znamená, že ho nemůžete zaevidovat. Bez řádných technických údajů od výrobce vám ho na úřadě evidence vozidel do technického průkazu nezapíšou. A máte smůlu. Nemluvě o tom, že když vám to namontuje soused, bude vám chybět i protokol o montáži od autorizovaného servisu, který má k této činnosti certifikaci. Oba zmiňované doklady jsou nesmírně d ůležité, protože vypovídají o typové shodě zařízení. Prostě se stejnými a stejně namontovanými zařízení se setkáte jak u nás, tak třeba i v jiném státě Evropské unie.
Nízká cena není všechno
Problém je také v příliš nízké ceně. Ta sice zpočátku vypadá zajímavě, ale nakonec se může dost vymstít. Vy sice máte dojem, že jste ušetřili, ale pak zjistíte, že si na podomácku instalované zařízení budete muset zajistit protokol o montáži. A ten samozřejmě musíte zaplatit. Navíc může jít o tažné zařízení pochybného původu, ke kterému bude problém sehnat jakýkoli typový list, tedy ony již zmiňované technické údaje. Ty totiž dodává výrobce. Proto by se vám mohlo stát i to, že sice budete mít namontované tažné zařízení, ale budou vám chybět potřebné doklady, které budete muset draze zaplatit, nebo je vůbec nezískáte. Budete si tak muset kupovat znovu nové zařízení už se všemi náležitostmi a ve výsledku budou vaše výdaje mnohem vyšší. Klidně to může všechno dopadnout tak, že si všechno vlastně zaplatíte dvakrát. A to už je hodně nepříjemné.
Úspěch nemusí být zaručen
Jestliže přesto po nějakém no name zařízení sáhnete, čekají vás v zásadě tři různé scénáře. V prvním můžete kontaktovat výrobce zařízení a zkusit k němu získat vyjádření. Pokud tedy je možné výrobce zjistit, což se také nemusí podařit. Je to samozřejmě spojeno s dalšími náklady, musíte se s výrobcem spojit a ani pak není 100%, že se všechno podaří. Druhou variantou je oslovit pověřenou zkušebnu, která tato zařízení testuje a zkusit ji požádat o identifikaci vaše zařízení. Tam můžete mít štěstí, ale také nemusíte. I v tomto případě vás ale čekají další náklady na hledání zkušebny, komunikaci s ní. Ani tady ale nemusí přijít výsledek. Konečně třetí variantou je požádat o pomoc stanici Státní technické kontroly. Tam vám mohou na zařízení vystavit potvrzení, které odpovídá rozsahu pravidelné technické prohlídky. Ovšem ani tady vám žádné podomácku montované zařízení neodsouhlasí. Z toho jednoznačně vidíte, že nejlepší variantou je originální tažné zařízení, u kterého je typový list samozřejmostí.
Normy jsou nutné
Vidíte tedy, že pokud chcete za svůj vůz instalovat tzv. kouli, nebo-li tažné zařízení, není to úplně jednoduché. Je třeba mít pod kontrolou celou řadu parametrů. Určitě tedy rozumíte tomu, že levné zařízení může ve skutečnosti vyjít pořádně draho. Rozhodně je mnohem výhodnější investovat do originálního zařízení s certifikací, i když se vám může zdát na první pohled poměrně nákladné. Ve skutečnosti si ale s ním kupujete i bezpečnostní záruky, že všechno bude fungovat přesně tak, jak má. Navíc doma montované zařízení znamená na silnici obrovské nebezpečí a riziko pro ostatní účastníky silničního provozu. Proto si dejte pozor a sázejte na standardní řešení. Jaká to jsou? Jde o zařízení odpovídající evropské normě 94/20/ES EHK 55. Je naprosto jasné, že veškerá tažná zařízení, která se pohybují na našich i evropských silnicích, musí splňovat uvedené požadavky. Důležitá je bezpečnost. Zkuste si představit, co by se stalo, že by třeba prasklo tažné zařízení ve svaru a k této nehodě došlo na silnici, jaké obrovské problémy a havárie by to způsobilo, pokud by se karavan uvolnil. Je tedy jasné, že originální zařízení se vyplatí. A to nemluvíme o tom, co by se stalo, kdyby na vás narazila policejní hlídka. Napařila by vám za nestandardní tažné zařízení vysokou pokutu.