Seriál „Laik nakupuje“ bude určen především těm, kteří s outdoorovými sporty teprve začínají. Může jít o nově nadšené dospěláky, stejně tak jako o rodiče dětí, které zrovna pojaly touhu někam vyrazit a něco k tomu samozřejmě potřebují.
Znalcům outdoorového vybavení se předem omlouvám za neodbornost textu!
V 1. díle bych Vám přiblížila nákup batohu. Dále se můžete těšit na pomoc s výběrem spacího pytle, karimatky, stanu, bot a dalších.
Na facebookové stránce https://www.facebook.com/OutdoorTipy.cz budu průběžně přidávat ankety pro znalce, aby se mohli podělit o své zkušenosti. Budu ráda za každé vyplnění. :)
Úvod do nákupu outdoorového vybavení
Než se vydáme na nákup jakéhokoli outdoorového vybavení (oblečení, batohů, bot apod.), měli bychom mít nějakou představu a držet se určitých pravidel. Připravte se na to, že to vždy bude něco stát…
1.) Stanovme si požadavky a úměrnou cenu
Chceme-li si pořídit nějaké vybavení, měli bychom si stanovit naše požadavky, četnost a podmínky používání. Rozdílně si sháníme stan na dětské prázdninové „táboření na zahradě“ a jinak na měsíční expedici do Skandinávie. Jinak vybíráme spacák na spaní ve stanech, v budově a v různých zeměpisných šířkách. Základem je tedy zamyslet se nad tím, co opravdu na dané věci potřebujeme a co nikoli. Podle svých požadavků je třeba si stanovit určitou cenu, jakou jsme ochotni do dané věci investovat.
2.) Reklama dělá své
Každý správný obchodník vám bude vychvalovat super-expediční drahé boty za velký peníz jen proto, aby měl tržbu, i když vy sháníte jen běžné výletní boty na delší vycházky. Reklamy na outodoorových webech, na Facebooku apod. si mohou dovolit jen „profláknuté“ firmy, nemusí být zrovna kvalitní, ale rozhodně nebudou úplně levné.
3.) Důvěřuj, ale prověřuj!!!
Než se rozhodnete něco koupit (u outdoorových věcí by to mělo platit obzvlášť), je vhodné přečíst si nějakou recenzi či diskuzi k danému zboží. V reklamě vše vypadá pěkně, v e-shopu najdete profi fotografie, ale opak může být pravdou. Krásně vypadající a drahá věc může po půlroce průměrného používání dosloužit a nemusíte být první. Čtěte cizí zkušenosti (lépe i více, můžete narazit na jednoho nespokojeného z tisíce spokojených) a klidně pište i svoje.
4.) Není všechno zlato, co se třpytí!
Zakoupit spacák v Globusu či nízké trekovky a bundy u Vietnamců? Odborníci sténají, pláčou nebo se smějí, hovadina jako hrom! ALE?!?!?! I v Globusu můžete narazit na poměrně kvalitní spacák za nízkou cenu, což pro běžného českého turistu či rodiče dítěte může být adekvátní výrobek. I u šikmookých prodejců můžete narazit na poměrně kvalitní a levnou textilně-koženou trekovou obuv, což ocení obzvlášť rodiče dětí, které rády chodí na výlety, ale rychle jim roste noha, tedy jim rodiče asi nekoupí bůhvíjak drahé outdoorové botky. Neočekávejte však bůhvíjakou kvalitu, ale to je asi jasné. Stejně můžete zakoupit (např. dětem, které rostou) pěkné „napodobeniny“ sportovních bund (např. soft-shellových či goretexových), které jsou kvalitnější než běžné šusťákovky, které nosí většina dětí. Při běžném dětském nošení vydrží i rok či dva roky. Tuto méně kvalitní sportovní výbavu také jistě ocení milovníci vycházek a pejskaři, kterým tato nižší kvalita za nízkou cenu jistě také postačí.
5.) Outlety a bazary
Kamenné či internetové outlety a bazary nabízejí kvalitní sportovní a outdoor zboží.
Outlety nabízejí starší modely (např. modely navržené pro sezónu r. 2010, 2010), které by se již v běžném obchodě neprodaly, jde však o nové, nenošené kousky. Zaplatíte si tedy asi polovinu původní ceny.
Bazary nabízejí starší i současné modely, ovšem již po nějakém tom majiteli. Může jít o věci částečně obnošené, ale taky o „nevhodné dárky“, napadnoucí velikost apod. Bazary jsou většinou internetové, mohou být mnohem levnější, ale kupujete tzv. „zajíce v pytli“. Nikdo vám nezaručí, že nekoupíte věc poškozenou či zašpiněnou. Kvalitní internetový bazar by měl mít reklamační podmínky uvedené na webu, proto si web důkladně před koupí projděte.
6.) Slevy a výprodeje, mor českého národa
Ve slevách a výprodejích můžete výbavu nakoupit za zlomek původní ceny, někdy uděláte báječný nákup a v jiné akci vám nic nesedne velikostně. S výprodeji je to na dlouhé lokte a je na vás, nakolik tomu podlehnete.
Kamil: Miluju slevy, obzvlášť v Hervisu se vyplatí! Akce a výprodeje mívají pravidelně. Už jsem si koupil pěkné pohorky, z 1999,-Kč zlevněny na 899,-Kč. A v půli prázdnin taky batoh, pěkný a kvalitní, 65 + 10 litrů, z 2500,-Kč za tisícovku! Jezdím se skautským oddílem na tábory a výlety po republice, občas někam na výlety po ČR s přáteli a takto kvalitní věci mi stačí a vydrží několik let!
Pojďme na to chytře!
Chytrý nákupčí již ví, že nemusí čekat na pravidelné výprodeje posledních kousků daného zboží, aby ušetřil. Je možné získat slevu kdykoli, kdy zrovna potřebujete to či ono zakoupit. Jak?
Mnohé kamenné obchody nabízejí věrnostní kartičky na okamžitou slevu za nákupu (např. Hudy, Husky apod.), jiné nabízejí slevy studentům s ISIC kartou a většina z nich vychází vstříc i členům Českého svazu horolezců a dalších klubů… Další možností je získat jednorázový slevový kupón na 1 nákup (před prázdninami letos toto nabízela společnost Telefonica O2 svým zákazníkům)
Kristýna: Slevy ždímám hlavně v období, kdy běžný zákazník slevu nemá, a tedy jsou obchody plné zboží. Najdete snad všechny modely ve všech velikostech. Jako studentka vlastním kartu ISIC, která ve většině obchodů se sportovním vybavením umožňuje jeho držiteli čerpat slevu 5-8% z nezlevněného zboží. Můj táta je členem Horosvazu, ten má pro změnu slevu ve všech sportovních obchodech, a to 8-10% z nezlevněného zboží. Slevové kupony od O2 jsem využila v obchodě Husky, šlo o 10% slevu na veškeré zlevněné i nezlevněné produkty. Navíc jsem držitelka několika klubových karet, které platí taky pro zlevněné i nezlevněné zboží, setkala jsem se slevou 10-15% na nákup.
Jmenuji se Kristina Záchová, známá též jako Želwice či Kristi, je mi 20 let a pocházím z Olomoucka. Vedu skautský oddíl a nejen díky němu se dostávám do zajímavých míst po ČR i v zahraničí. Letos jsme dokončila gymnázium maturitou (pro tento server je jistě podstatné, že …