Jelikož můj původní batoh od Karrimoru (typ Cougar 65) se začal po dvou letech pomalu rozpadat, a jeho deklarovaný objem mi nepřišel objektivní, začal jsem koncem roku 2012 uvažovat nad koupí batohu nového.
Původně jsem preferoval některého z českých/slovenských výrobců (Doldy, Tramp, Pinguin, Corazon či Treksport). Avšak po přečtení mnoha recenzí, vyslechnutí informací od prodavačů a koneckonců i po samotném vyzkoušení jsem své preference pozměnil. Batohy od výše zmíněných značek mi buď nesedly na záda, měly hodně negativních recenzí, či se jejich vývoj zastavil před deseti lety.
Finální rozhodování probíhalo mezi Deuter Aircontact Pro a Gregory Baltoro 75. Oba mi na zádech seděly takříkajíc jako prdel na hrnec. Cenovka byla u obou v podstatě totožná (Gregory, toho času v akci, stál asi o 300 Kč méně). Jelikož značka Gregory je v Čechách podstatně méně známější než konkurenční Deuter, hledal jsem informace a zkušenosti převážně na zahraničních fórech
Nakonec to „vyhrál“ Gregory Baltoro 75, a proto bych rád shrnul plusy a mínusy, které jsem na něm za více jak půl roku aktivního využívání shledal.
Zádový systém
Batoh se vyrábí se dvěma velikostmi zádového systému (M a L), plus pak je ještě u každé velikosti možnost nastavit dvě pozice horního uchycení ramenních popruhů. Na zádech sedí opravdu skvěle (ale to je asi individuální) a oproti minulým batohům je pocitová hmotnost nesených věcí znatelně nižší.
Plno kapes
Batoh je skvělý díky velkému množství kapes a kapsiček, kam lze dát nějaké drobnosti, či věci, které nechcete mít v hlavní komoře. Právě kvůli absenci dalších kapes jsem z užšího výběru vyřadil Osprey Aether. Gregory Baltoro má konkrétně dvě kapsy na bocích, jednu vepředu (ideální na mapu), dvě na víku (vnější a vnitřní), dvě malé kapsičky na bederáku a dvě kapsy na lahve na bocích.
Použití víka jako ledvinky
Toto je ideální třeba do letadla, kdy do víka dáte cenné věci a zbytek necháte v batohu. Touto vychytávkou disponují i modely Osprey a Deuter.
Váha
Deklarovaná hmotnost ve velikosti M je 2650 g, velikost L je pak o 150 g těžší. Oproti tomu druhý favorit Deuter Aircontact Pro 60+15, váží o zhruba půl kila více, konkrétně dle výrobce 3200 g. Je sice pravda, že Osprey Aether je zase o půl kila lehčí než Gregory Baltoro, ale jak jsem psal výše, tak mi prostě vadilo malé množství různých kapes.
Kapsa na láhev
Jedna z postranních kapes na láhev je řešena tím způsobem, že je orientována směrem k tělu. Takže je možné láhev pohodlně vyndat i za chůze. No a pokud vlastníte camel bag, můžete tuto kapsu využít například na sušenky :)
Bederák
Při koupi jsem se trochu bál plastového výkyvného bederáku. Minimálně jednou ročně lítám letadlem a tomu, že by se zavazadly na letišti jednali v rukavičkách, moc nevěřím. Ale prozatím vypadá toto provedené velmi bytelně, takže věřím, že vše přežije.
Pláštěnka
Batoh nemá integrovanou pláštěnku, avšak většinou ji k batohu Gregory Baltoro nabízejí za symbolickou 1 Kč. Bohužel v batohu pro ni není určené žádné speciální místo/kapsa. Doma ji mám uloženou mimo batoh a mnohdy se stane, že ji nepřibalím zrovna v době, kdy bych ji nejvíce ocenil.
Pogumovaná záda
Na zádovém systému je pogumovaný kus, který „neklouže“ a brání tak shrnování trika nebo jiného svrchního oblečení. Bohužel neklouže ani při styku s pokožkou, takže když o tuto plochu zavadíte omylem například nohou při sundavání, není to moc příjemné.
Oddělení komor
Toto je pro mě asi největší negativum. Bohužel oddělení spodní a horní komory není řešeno jako u většiny batohů zipem, ale jen jen látkou uchycenou na několika místech. Drobnější věci (zhruba do velikosti sbalených trekových ponožek), tak mají tendenci propadávat do spodní komory.
Suma sumárum s batohem jsem prozatím nadmíru spokojen a pokud o něm uvažujete a sedne vám na záda, tak jej s klidným svědomím doporučím.
Výlety a obecně cestování mám rád již od útlého dětství, kdy mé kroky směřovaly zejména na hrady a zámky po ČR. Postupem času jsem začal vyhledávat spíše odlehlejší a méně známe oblasti na východ od našich hranic. Takže když zrovna nepracuji a nesedím před monitorem, trávím nejvíce času s batohem na zádech nebo v sedle kola.