Ve svém okolí mám plno kamarádů – vodáků, kteří se každoročně vypravují na řeku Sázavu. Ale osobně neznám nikoho, kdo by tuto českou řeku sjel na kole od pramene až k soutoku s Vltavou. S touto myšlenkou jsem si v hlavě pohrával již delší dobu, a tak přišel letos na podzim čas přejít od myšlenek a plánů k realitě a činům.
Vlakem vyjíždíme v 6:00 z Hlavního nádraží v Praze a v naší cílové stanici Žďár nad Sázavou jsme krátce před půl devátou. Propleteme se uličkami probouzejícího se okresního města a nejkratší cestou se vydáváme k pramenu Sázavy. Po zhruba 15 kilometrech svižné jízdy po hlavní silnici na Ždírec, odbočujeme doprava a díky navigaci se po neznačených cestách a pěšinách dostáváme až k pramenu Sázavy. Nyní až do Davle, kde se Sázava vlévá do Vltavy, se budeme snažit držet co možná nejblíže řeky.
Trasa ze Žďáru k prameni Sázavy – http://mapy.cz/s/cTDU
Od Pramene tedy vyrážíme zpět k hlavní silnici a dále směrem k vodní nádrži Velké Dářko, kterou objedeme po jejím pravém břehu. Na hrázi se napojíme na červenou turistickou značku, které se držíme až do obce Nejdek. Následuje několik kilometrů po neznačených cestách až do malé vesničky Sázava. Z té vede cyklostezka, která kopíruje zaniklou železniční trať, až do Přibyslavi. V Přibyslavi se napojíme opět na červenou turistickou značku, která bude naším společníkem po zbytek dnešního dne. V Havlíčkově Brodě, 30 kilometrů před naším dnešním cílem, začíná pršet a déšť nás doprovází až do Světlé nad Sázavou, kde se před ním ukrýváme v místní hospůdce. Déšť ustává a my pokračujeme po červené přes Smrčnou až na Stvořidla, kde se ubytujeme v chatce. (Cesta ze Smrčné do Stvořidel je velmi kamenitá a poměrně velkou část jsme kolo vedli).
Trasy pro 1. den – http://mapy.cz/s/cTDK (od pramene Sázavy na Stvořidla)
Další den pokračujeme už téměř tradičně po červené značce do Ledče a posléze do Zruče nad Sázavou. Trochu nás tlačí čas a tak pro urychlení občas vyměníme červenou turistickou značku za kratší a rychlejší přesun po silnici. Před polednem přijíždíme do Kácova, kde si v místním pivovaru dáme nejen pivečka, ale i pořádnou nálož dobrého jídla. Z Kácova pokračujeme po levém břehu řeky až do Českého Šternberka, kde se nachází hrad z 13. století. Nyní měníme červenou značku za zelenou, po které pokračujeme až k Sázavskému klášteru. Výběr zelené značky hodnotím zpětně jako špatný krok, cesta byla zarostlá, bahnitá a plná kamenů.
V Sázavě se opět napojujeme na červenou značku a po pravém břehu řeky po ní pokračujeme přes Chocerady až do Čerčan. Z Čerčan jezdí přímý vlak do Prahy, takže pokud jste již unaveni, můžete bikový sjezd Sázavy ukončit zde. Jelikož do tmy zbývají ještě asi dvě hodiny, rozhoduji se pokračovat až do Davle. U zříceniny hradu Zbořený Kostelec opouštím červenou značku a cestu si až do Kamenného přívozu urychluji po silnici. Před kamenným přívozem začíná hustě pršet a déšť mě doprovází i na zbývajících 15 kilometrech. V úseku Kamenný Přívoz – Pikovice je občas nutné kolo vést, ale jedná se jen o kratší úseky.
Trasa pro 2. den – http://mapy.cz/s/cTE6 ( ze Stvořidel do Davle)
Do Davle přijíždím 12 minut před odjezdem vlaku do Prahy, tachometr ukazuje 246 kilometrů a já si mohu pomyslně odškrtnout svou první bikově sjetou řeku.
Výlety a obecně cestování mám rád již od útlého dětství, kdy mé kroky směřovaly zejména na hrady a zámky po ČR. Postupem času jsem začal vyhledávat spíše odlehlejší a méně známe oblasti na východ od našich hranic. Takže když zrovna nepracuji a nesedím před monitorem, trávím nejvíce času s batohem na zádech nebo v sedle kola.