Sedlo Kahardung La, které je nejvyšším silničním sedlem na světě (5600 m n. m.), naleznete v severní Indii ve svazovém státě Jammu and Kashmir. Od Lehu (3500 m n. m.), který je jakýmsi centrem Ladhaku, je vzdáleno jen několik desítek kilometrů. A bikový sjezd z nejvýše položeného silničního sedla je tak skvělou možností jak si pobyt v Ladhaku znevšednit. Pokud tedy budete mít v Lehu několik dnů čas, určitě tuto „atrakci“ doporučuji.
Bikový sjezd se sedla Khardung La zpět do Lehu nabízí většina cestovních agentur, které naleznete v turistické části města (nejvíce asi na Changspa road a Zangsti road – https://goo.gl/maps/Y1t4E). Ale doporučuji vybrat si takovou společnost, která má rovnou vystavena i kola a vy si tak můžete vybrat to, které vám sedne velikostí a zároveň je alespoň v relativně dobrém stavu. My jsme využili společnost Deer Tour Services (http://www.trekkingtoursladakh.com/) a ze zhruba 9 kol s hydraulickými kotoučovými brzdami jsme stěží vybrali 4, na kterých jsme se nebáli jet :).
Cena za jednoho člověka byla 1550 rupií, včetně vyřízení permitu, který do sedla Khardung La potřebujete. Ke kanceláři jsme přišli kolem půl 11, vybrali si kola, zaplatili zmíněných 1550 rupií a nasedli do připraveného jeepu. Horská kola, jely na korbě dalšího vozidla. Od kanceláře cestovní agentury se odjíždělo kolem 11:00 s tím, že v sedle bychom měli být zhruba za dvě hodiny. Při sjíždění bychom se tak měli vyhnout „dopravní špičce“ mezi Lehem a Nubrou.
Samotný sjezd ze sedla Khardung La trvá, i s četnými přestávkami na focení, asi 3 hodinky. Za tuto dobu ujedete asi 35 – 40 kilometrů a klesnete o úctyhodných 2000 metrů. Nemusíte tedy téměř šlapat, a jen si tak užíváte výhledy na vrcholky Himalájí (zejména pak dobře patrný Stok Kangri). Prvních 15 km je po nezpevněné cestě plné výmolů, louží a kamenů, ale na zbylých kilometrech je již položen nový asfalt.
Po celou dobu sjezdu je k dispozici doprovodné vozidlo, které zpravidla jede za posledním členem výpravy. Krom náhradního kola si do něj můžete dát i svačinu nebo oblečení. Přeci jen je s ubývající nadmořskou výškou znát přibývající teplota.
Sjezd není nijak náročný a s přehledem jej zvládnou i rekreační cyklisté. Jak jsme si zprvu mysleli, tak nejsou hydraulické kotoučkovky nutností, bezpečné brzdění zvládnou i klasické brzdy typu V-Brake.
Jen doporučuji se při výběru kola zaměřit na přední vidlici, která dostává, alespoň v prvních 15 kilometrech, relativně zabrat. Vhodné je si také pořídit roušku proti prachu (seženete ji v každém druhém stánku za 30 rupií)
Výlety a obecně cestování mám rád již od útlého dětství, kdy mé kroky směřovaly zejména na hrady a zámky po ČR. Postupem času jsem začal vyhledávat spíše odlehlejší a méně známe oblasti na východ od našich hranic. Takže když zrovna nepracuji a nesedím před monitorem, trávím nejvíce času s batohem na zádech nebo v sedle kola.