Zatopené mosty na vodní nádrži Švihov na řece Želivce jsou zajímavou a v České republice ojedinělou industriální stavbou. Pokud pojedete po dálnici mezi Prahou a Brnem, zkuste vyrazit o hodinku dříve a k této stavbě z doby protektorátu si udělat menší výlet. Určitě to stojí za to :)
Historie mostů
Mosty, které dříve překlenovaly údolí Sedlického (most u Borovska) a Sedmpanského (most u Hulic) potoka, měly být původně součástí autostrády Plzeň – Košice. Jejich stavba započala za doby protektorátu a byla iniciována vůdcem německé říše, proto jsou mnohdy označovány jako Hitlerovy mosty. Stavět se začalo roku 1939, avšak z ekonomických důvodů byla stavba zastavena hned o tři roky později a do konce války již nebyla obnovena. Po válce se navázalo na stavební práce a mosty byly roku 1950 zkolaudovány. Jednalo se však jen o samotné mosty bez jakýchkoliv příjezdových komunikací. O několik let později padlo rozhodnutí vybudovat na řece Želivce zásobárnu pitné vody pro Prahu, což v podstatě znamenalo odsouzení mostů k postupnému chátrání bez toho aniž by po nich projel jediný automobil.
Před zatopením v roce 1976 bylo nejvyšší místo téměř 100 metrů nad úrovní Sedlického potoka. V současné době je však mostovka pouhé dva metry nad hladninou nádrže. Most přes Sedmpanský potok měl větší „štěstí“, vzedmutá hladina zatopila jeho pilíře jen do jedné třetiny. Ochrana betonových konstrukcí mostů proti vodě by však byla dle investora nesmírně finančně náročná, proto byl vypracován nový projekt dálnice, tak jak ji známe dnes.
Jak se tam dostat?
Pokud se této industriální památce vydáte, tak vězte, že v současné době platí v okolí nádrže první stupeň ochrany pitné vody, a je k ní tedy vstup zakázán. Avšak kontroly jsou jen sporadické a tak, když nemáte vyloženě smůlu, můžete se po zatopených mostech bez obav projít.
Pokud pojedete po dálnici D1, je nejjednodušší sjet na exitu 56 (Soutice) a poté přes obec Kalná dojet až do obce Holice.
Auto můžete zaparkovat například u fotbalového hřiště, odkud vede polní cesta až mostu přes Sedmpanský potok, přes který bez potíží přejdete na druhý břeh a po krátké cestě lesem se dostanete k dalšímu mostu přes původní údolí Sedlického potoka.
Výlety a obecně cestování mám rád již od útlého dětství, kdy mé kroky směřovaly zejména na hrady a zámky po ČR. Postupem času jsem začal vyhledávat spíše odlehlejší a méně známe oblasti na východ od našich hranic. Takže když zrovna nepracuji a nesedím před monitorem, trávím nejvíce času s batohem na zádech nebo v sedle kola.